„Sfaturi la început de drum”

#SâmbătaCuYAA  #S37

Articol scris de Oana Gaiță și Luciana Măzăreanu

  •  O scurtă prezentare pentru cei care nu te știu?

Mă numesc Dragoș Alexandru Lupu, am terminat Management la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor. În primul an de master m-am înscris la un curs despre Fonduri Europene și așa am ajuns să fiu cofondatorul SAINO.

A

A

  •    Cum a început cariera ta? Când ți-ai dat seama că vrei să fii antreprenor?

Cred că prin anul doi de facultate. Am avut niște colegi care au participat la un proiect și au primit finanțare pentru o idee de afaceri. Am văzut cum se procedează, am învățat foarte multe de la ei și atunci mi-am dat seama că asta vreau sa fac și eu. Și de atunci am început să mă pregătesc pas cu pas pentru experiența de antreprenor. Am început să mă interesez despre Fonduri Europene, să mă gândesc la ce afacere vreau sa îmi fac, am început să iau cursuri online de marketing, de cum să manageriezi o afacere  și, când a venit momentu,l eram destul de pregătit. Aveam planul de afacere făcut și între timp l-am cunoscut pe Cristian, colegul meu, cu care am deschis firma.

  • Cu ce se ocupă firma voastră? Și de ce ați ales domeniul acesta?

Firma noastră ajută firmele mai mici, la început de drum, care au nevoie de servicii de promovare. Pe scurt, ne ocupăm de website-uri, de partea de branding, facem logouri, design grafic și promovare pe rețelele de socializare.

De ce am ales domeniul ăsta? Pentru că, sincer să fiu, ni se părea un domeniu mai puțin riscant decât altele. Adică e un domeniu în care te bazezi pe cunoștințele pe care le ai și nu necesită o investiție prea mare, e un domeniu foarte flexibil din punctul ăsta de vedere. Acesta a fost unul dintre motive, tocmai pentru că amândoi eram începători și ne-am gândit că nu are rost să riscăm să începem cu ceva foarte complicat. Un alt motiv a fost faptul că domeniul publicității îți dă ocazia să cunoști foarte mulți oameni. Asta a fost motivația mea, îmi place foarte mult să întâlnesc oamenii noi, să aflu lucruri noi și să înțeleg domenii noi.

  • Care au fost dificultățile pe care le-ați întâlnit?

În orice afacere întâlnești dificultăți, ele diferă de la domeniu la domeniu. Pentru noi a fost lipsa de experiență, niciunul dintre noi nemaiavând o experiență similară. La început nu știam ce înseamnă să ai o firmă, nu cunoșteam toate obligațiile care ne reveneau și ne-a luat puțin timp până să învățăm lucrurile astea. Aveam tendința să ne stresăm din orice până am învățat cum merg lucrurile. În mare parte nu aș putea să mă plâng de dificultăți pentru că foarte multe lucruri țin de tine.

  • Ce calități crezi că ar trebui să aibă un antreprenor de succes raportându-ne la situația pandemică în care ne aflăm?

Dacă ne raportăm la pandemie, ar fi ca antreprenorul să nu renunțe. Nu prea sunt adeptul generalizărilor și nu cred că există un profil al antreprenorului de succes. Tocmai faptul că suntem diferiți ne face buni în ceea ce facem.

   

  • Ce calități crezi că te-au ajutat pe tine sa ajungi unde ești acum?

Cred că organizarea m-a ajutat foarte mult, partea de comunicare și faptul că am o minte deschisă și sunt deschis spre a învăța lucruri noi și spre a ajuta oamenii. Contează foarte mult să fii deschis către oportunități, către informații și să fii atent la ce se întâmplă în jurul tău.

  • V-a afectat pandemia afacerea? Cum ați reușit sa treceți de această perioadă?

Ne-a prins și pe noi destul de rău, în momentul în care a început pandemia nici nu aveam un an de activitate. Ca să facem față am redus cheltuielile, aveam un spațiu închiriat în care ne desfășuram activitatea și odată cu începerea pandemiei am renunțat la el în favoarea lucrului de acasă. Alte lucruri majore nu am modificat, a fost șocul primelor luni în care am pierdut câțiva clienți și câteva proiecte, dar nu am lăsat să ne afecteze prea mult.

  • Cum ați reușit voi să vă diferențiați de ceilalți concurenți de pe piață?

Ne-am ales serviciile pe care le oferim în funcție de ceea ce știam să facem. Eu am învățat să fac partea de Web Design, colegul meu Cristi , iar colega noastră Cezara de partea de grafică. Diferențierea mi se pare, de multe ori, supraestimată. Într-adevăr, trebuie să existe un factor de diferențiere între serviciile tale și ale clienților, însă atunci când ești început cel mai mult contează să fii serios și să faci ceea ce ai promis. Pe parcurs, când îți faci un portofoliu de clienți, când te mai dezvolți, te poți axa mai mult și pe partea aceasta de diferențiere, în sensul că îți faci o anumită strategie, își stabilești niște obiective, însă până atunci, cel mai mult contează să fii serios și de cuvânt.

  •  Cum vezi tu ideea de „a fi un lider” ?

Cred că principala calitate a unui lider e să știi să asculți și să fii atent la cei din jur. Ei sunt cei care motivează, cei care dau o direcție înspre atingerea obiectivelor, pe când managerii sunt mai degrabă profesioniști, ei sunt cei care planifică, organizează.

  • Fă un top 5 job-uri de viitor (care sunt și vor fi căutate și în viitor)

Nu aș merge neapărat pe ideea de job-uri de viitor, ci mai degrabă pe ideea de a fi deschis la oportunități, să fii creativ, să te poți adapta și să îți dorești să înveți constant, pentru că e foarte greu să zici care sunt job-urile de viitor, întrucât lucrurile se schimbă constant, totul evoluează, și așa se pot schimba și job-urile în sensul că se adaptează la schimbările din lume.

Este o tendință foarte mare să fii liber profesionist, făcând ceea ce știi tu cel mai bine. Lucrurile s-au schimbat și nu mai suntem în aceea perioadă în care te angajai într-o companie și rămâneai acolo toată viața. Lucrurile se schimbă și cel mai important lucru este să știm și să avem capacitatea să ne adaptăm acestor schimbări.

  • Care crezi tu că e cheia succesului (cum am putea să ne atingem obiectivele, să fim mai eficienți, mai productivi și să nu ne pierdem motivația atunci când vrem să facem ceva)?

În primul rând, să aveți curajul să încercați.

În al doilea rând, trebuie să înțelegeți că motivația nu e ceva ce vine din exterior. Trebuie să învățați să vă automotivați, pentru că dacă sunt anumite skills-uri care se învață, care se pot dobândi, ei bine, motivația nu se poate învăța. Iar pentru a vă putea motiva, contează foarte mult să aflați anumite lucruri din experiența personală a altor persoane și nu atât de mult din cărți și documentare.

Așadar, principala concluzie a acestui interviu este că principalele calități ale unui tânăr antreprenor sunt flexibilitatea, adaptabilitatea, creativitatea și capacitatea de a se automotiva și de a avea curaj să facă ceea ce își dorește, chiar și împotriva părerilor și susținerii celor din jur.