„Oportunitățile nasc oportunități”

#SâmbătaCuYAA  #S36

Articol scris de Luciana Măzăreanu

●      O scurtă prezentare pentru cei care nu te știu?

Sunt freelancer în Copy & Content Writing și Social Media Marketing. În același timp, sunt studentă în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării la departamentul de Comunicare și Relații Publice în anul III. Într-un cuvânt, sunt storyteller. Spun povești… prin scris, iar brandurile pentru care fac asta acum sunt The Woman, Cluj Life, Avocatoo.ro și, uneori, Doza de Comunicare.

Am spus dintotdeauna că-mi doresc să scriu despre oameni: să le descopăr poveștile, să îi pun în lumină și să fac cunoscut ceea ce au de spus – iar asta este ceea ce fac în momentul de față.

Foto credit: Clau Morar

A

Așa, am avut ocazia să:

Și asta-i ceea ce îmi doresc să fac și mult timp de-acum încolo. :)


●     Cum a început cariera ta? Cum ai ajuns să faci ceea ce faci acum?

Am intrat în facultate știind că îmi doresc să scriu. Dar scrisul poate lua forme atât de variate… Eram deschisă, dispusă și dornică să fac tot ceea ce ține de mine pentru a experimenta cu scrisul în toate formele sale, în perioada facultății.

Prima oportunitate de a experimenta cu content writing-ul mi s-a ivit în urma participării la CompetițIAA8, organizată de IAA Young Professionals Cluj. În perioada competiției, am lucrat pe un brief pentru Eventador – o platformă care aspiră să aducă împreună toți organizatorii de evenimente din România. Iar pentru că echipa acestora a fost impresionată de modul în care am lucrat pe brief-ul lor, mi-au propus să preiau partea de content writing a Eventador.

În timpul în care făceam asta pentru ei, mă asiguram că spun da tuturor oportunităților care-mi ieșeau în cale. Am făcut voluntariat pe departamentul de comunicare al Transylvania Mountain Festival, TEDxEroilor și Exercițiul18. Apoi, am ajuns să fiu parte din echipa de organizare a singurului festival de terapie prin artă din România, ARTdealul, și, totodată, Online Communications Coordinator al echipei organizatorice. Am realizat pentru proiectul Terapie prin Artă by Create.Act.Enjoy o serie de interviuri.

Datorită faptului că activitatea mea în cadrul Terapie prin Artă by Create.Act.Enjoy a fost revelatorie, mi-am adunat curajul în vara în care treceam în anul II de facultate să încep să activez în calitate de freelancer pe Upwork. De-acolo încolo, a urmat o serie lungă de clienți internaționali adunați și… oportunitatea de a scrie pentru publicația online pe care o citeam cu sfințenie încă de când mă mutasem în Cluj: Cluj Life.

Așa am început să fac ceea ce fac acum: datorită Cluj Life, primul meu proiect cât se poate de serios și de luuungă durată. Pentru că așa cum activitatea mea din cadrul proiectului Terapie prin Artă by Create.Act.Enjoy mi-a dat curajul de care aveam nevoie ca să încep să activez în calitate de freelancer, cea din interiorul Cluj Life m-a ajutat să îndrăznesc să spun da co-fondării unei agenții de digital marketing.

A

So, one thing led to another 

Foto credit: Vlaicu Bunduchi

A

and I somehow ended up here.

Foto credit: Clau Morar

●      Având în vedere că ceea ce faci se învârte în jurul scrisului, cum îți găsești ideile?

Procesul prin care ajung la ideea finală a unui material pe care urmează să îl scriu se împarte în doi pași:

  1. Mă pun la curent cu ceea ce e trending și de interes în momentul de față în nișa cu privire, la care urmează să scriu,
  2. documentez cu privire la subiectul respectiv, astfel încât să pot găsi o perspectivă nouă, din care n-a mai fost abordat înainte.

Spuneam anterior că scrisul poate lua forme extrem de variate. Ei bine, atunci când vine vorba despre copy & content writing, scrisul este despre strategie. Mitul potrivit căruia „ai nevoie de inspirație ca să poți scrie” este un mit și atât. De aceea, nici nu cred în conceptul de „writer’s block” atunci când vine vorba despre copy & content writing. Implică prea multă strategie ca să poți intra într-un astfel de blocaj.

O să explic și de ce – la fel cum am explicat și într-o discuție din cadrul unui interviu pe care l-am acordat la Radio Impact FM Suceava, pornind de la o postare făcută de Robert Katai pe contul său de Instagram la începutul anului 2021.

El prezenta o tehnică prin care poți să generezi idei constant. Tehnica sa are la bază cele 6 întrebări care reprezintă fundamentul oricărui material jurnalistic corect. Așadar, ca să generezi idei, găsești un subiect central, cum ar fi exemplul content writingului și, ulterior, te întrebi:

  • Cine face content writing?
  • Ce înseamnă content writing?
  • Când faci content writing?
  • Unde faci content writing?
  • Cum faci content writing?
  • De ce faci content writing?

Apoi, poți „sparge” fiecare întrebare în parte în alte trei întrebări care să se materializeze sub forma unor noi subiecte de abordat și așa mai departe. Adică, construiești un „spider’s web” format din idei de conținut pe care, mai apoi, le poți declina sub mai multe forme. Să presupunem că gândești un material pe o anumită temă care, într-o primă fază,  ia forma unui interviu video înregistrat. Mai apoi, îl poți transforma în: un podcast, un IGTV, articol de blog, postare de tip carousel, fie pe Instagram, fie pe LinkedIn și așa mai departe, în funcție de strategia de marketing a afacerii tale.

●      Câtă muncă este în spatele unei postări reușite?

 În social media marketing, aspectul care primează, din punctul meu de vedere, e strategia. Ulterior, vine și implementarea, însă implementarea se face în baza strategiei, iar dacă pe aceasta nu ai conceput-o așa cum trebuie, atunci te lovești de problema „ineficienței social media-ului ca tool de marketing”. Așa și iau naștere multe idei preconcepute care încă mai conduc înspre un mit existent în rândul unor persoane, și-anume că nu merită să investești în social media marketing în calitate de client…

Cel mai bun exemplu pe care pot să-l dau, pentru a explica câtă muncă e în spatele unei postări constă în workflow-ul pe care noi îl urmam în cadrul agenției de digital marketing pe care am co-fondat-o și a cărei activități este pusă acum pe pauză. Aveam un brief de client pe care îl dezbăteam în cadrul unui prim meeting, urmat de o sesiune de research făcută de către fiecare dintre noi în parte. Apoi, urma un alt meeting în care dezbăteam research-ul și făceam brain-storming în baza acestuia.

Cel mai adesea, această de-a doua întâlnire se concretiza într-un prim draft de calendar editorial de postări de social media pe o lună pentru clientul pentru care lucram la momentul respectiv. Ulterior, acest calendar editorial avea în centrul său un concept pornind de la care gândeam fiecare postare în parte. Eu – responsabilă de copy & content writing – mă ocupam de ceea ce ținea de partea textuală, cei responsabili de design se ocupau de partea vizuală a postărilor, iar persoana responsabilă de paid ads își făcea partea sa. De-abia apoi începea implementarea.

A

A

Și ca să-ți răspund concret la întrebare: cel mai adesea, o singură postare dura ~30 de minute pentru a fi dezvoltată la nivel textual plus încă ~30 de minute pentru a-i dezvolta partea vizuală. Acum, depinde foarte mult de cât de lung este textul pe care trebuie să-l scrii: este doar un „punchline” care să atragă atenția audienței tale sau este un text care trebuie să atingă maximul de 2.200 de caractere pe care ți le pune la dispoziție Instagramul? Este vorba despre un carousel de Instagram constituit din 10 carouseluri pe care plasezi text pe fiecare în parte? Sau poate că este vorba despre un single-image post?

Foto credit: Agnes Molnar

Cert e că dezvoltarea livrabilelor din social media pentru client înseamnă creare de conținut și aceasta solicită mult timp. Iar ceea ce noi ajungem să vedem ca postare a unui brand în social media nu este altceva decât un ultim pas făcut în vederea concretizării research-ului și a  strategiei făcute înainte.

●      Cum ai ajuns să fii co-fondatorul unei agenții de digital marketing? Ce ne poți povesti despre asta?

Îmi place să spun că oportunitățile nasc oportunități. Ca parte integrantă a ONG-ului Impuls For Community, organizator al festivalului ARTdealul, am cunoscut mulți oameni minunați cu care am simțit că rezonez frumos pe plan personal. Alături de doi dintre acești oameni, am decis să ne aducem la un loc abilitățile și să punem bazele a ceva la care fiecare dintre noi aspiram de mult timp: o agenție de digital marketing. În această ecuație, eu îmi aduceam abilitățile de copy & content writing, o altă persoană își aducea expertiza dobândită în digital marketing, iar o alta abilitățile foto-video și de design grafic.

Țin minte și-acum: ne-am întâlnit într-o zi înaintea unei ședințe Impuls For Community, am discutat ideea, am spus „hai s-o facem” și we gave it a go. De-atunci încoace, fiecare dintre noi s-a dezvoltat enorm în cadrul agenției. Am învățat să comunicăm și să lucrăm cu clienți din nișe variate (de la etichetă, protocol și business la broderie computerizată și print prin DTG). Am învățat să trasăm clar niște bariere în relațiile profesionale cu clienții. Și am realizat cât de importantă este comunicarea deschisă în cadrul unei echipe. Practic, ne-am lovit împreună de situații care ne-au scos din zona noastră de confort și care ne-au făcut, pe fiecare dintre noi, mai buni atât din punct de vedere profesional, cât și personal.

Cert e că dezvoltarea livrabilelor din social media pentru client înseamnă creare de conținut și aceasta solicită mult timp. Iar ceea ce noi ajungem să vedem ca postare a unui brand în social media nu este altceva decât un ultim pas făcut în vederea concretizării research-ului și a  strategiei făcute înainte.

Foto credit: Vlaicu Bunduchi

●      Cum reușești sa te menții motivată?

Aș putea să spun că în momentul în care job-ul tău se identifică cu pasiunea ta, nu este greu să reușești să te menții motivat. Dar am încetat de ceva vreme să cred în zicala potrivit căreia „atâta timp cât faci ce îți place, nu vei fi nevoit să lucrezi nici pentru o singură zi în viața ta”. Pentru că indiferent dacă faci ceea ce îți place sau nu, tot vei avea zile grele, în care ai prefera să nu te ridici din pat. Sau zile grele la sfârșitul cărora nu ești pe deplin fericit cu ceea ce faci. Sau… situații în care ești frustrat, obosit, extenuat. Dar poate că în contextul în care faci ceea ce îți place, îți va fi mai ușor să te aduni și să te automotivezi să te ridici, totuși, din pat. Să faci ce ai de făcut. Și să get the job done.

Povesteam într-un interviu pe care l-am acordat publicației Inspire Now că am descoperit, în perioada pandemiei – când mi-a fost mai greu decât oricând altcândva să mă mențin motivată – că lucrurile care pe mine mă motivează sunt recompensele. Recompensele pe care mi le ofer eu, mie însămi, atunci când ceva îmi iese așa cum am plănuit să-mi iasă. Când trec peste o zi grea, cu succes. Sau odată pe lună, pentru a-mi reaminti de ce fac ceea ce fac și de ce îmi încep, în anumite zile, ziua de lucru la ora 05:00 AM. Nu procedam astfel până recent, deoarece mă bucuram de entuziasmul noutății tuturor lucrurilor pe care le făceam; însă, de la un punct, au încetat să mai fie „noi”, așa că am fost nevoită să compensez într-un fel pentru asta. Și am descoperit recompensele.

Cred că acestea pot fii variate și neașteptate, în funcție de nevoile pe care tu le ai la un anumit moment dat. De fapt, explicam în acel interviu că: „Pentru mine, astfel de recompense pot lua forma unor lucruri mărunte cum ar fi un workout făcut fără a fi cu gândul în multe alte părți în timp ce-l fac, la lucruri precum o oră de discuții, povești și meme-uri cu grupul meu de prieteni înainte de culcare, și până la planificarea unor excursii în care să nu-mi dau voie să fac altceva în afară de a mă relaxa, detașa și… deconecta. Și chiar și o oră de somn în plus poate servi drept o recompensă viabilă în această perioadă; chiar dacă definiția hustlingului așa cum este ea percepută de Generația Z acum implică de la 5 ore de somn / noapte în… jos.”

●      Care sunt lucrurile pe care consideri că le-ai învățat în 2020?

2020 a fost un rollercoaster emoțional. Pentru mine, anul pandemiei a început într-o marți dimineața dinaintea stării de urgență, la începutul lunii martie, când am pornit în grabă înspre facultate și am observat că orașul este gri, ceea ce e atipic pentru Cluj. Pe drum am primit un apel care-mi spunea că urmează să se suspende cursurile pentru două săptămâni. Apoi, am asistat la o discuție în care s-a vehiculat pentru prima dată probabilitatea introducerii stării de urgență la nivel național. Nici nu ajunsesem bine la facultate că a și trebuit să plec; dar n-am plecat înainte să-mi iau la revedere de la grupul meu de prieteni cu incertitudine în suflet și lacrimi în ochi. Ne-am promis că o să „ne revedem curând,” fără a ști cu exactitate ce înseamnă… curând. În cazul nostru, curând a însemnat multe luni mai târziu. Ne-am revăzut în octombrie 2020. Mi-am dat seama, atunci, câte lucruri am învățat în anul pandemiei.

Din punct de vedere personal, mi-am dat seama câte experiențe și activități frumoase și, totodată, oameni frumoși aveam în jurul meu înainte de pandemie. Am învățat să nu mă mai privez de experiențe personale pe care îmi doream sincer să le trăiesc din cauza unor deadline-uri profesionale. Am învățat să-mi iau ziua de duminică liberă ca să pot face lucruri doar pentru mine. Din punct de vedere profesional, în schimb, am învățat că îmi place să am o viață activă și că mă simt cel mai bine atunci când sunt pe fugă toată ziua, implicându-mă în cât și mai câte… Am învățat să mă bucur de meeting-urile profesionale; cred că sunt o componentă de care avem nevoie și mai cred că ar fi timpul să nu le mai tratăm ca pe ceva la care suntem obligați să participăm. Și am învățat să trasez bariere între planul profesional și cel personal într-o manieră mai sănătoasă – deși, acest aspect, este work in progress deocamdată.

A

A

Foto credit: Agnes Molnar

●      Ce planuri/proiecte de viitor ai?

Din octombrie 2021, mă voi muta la București – unde intenționez să încep un masterat în Publicitate. Până atunci, proiectele mele imediate se vor lega în continuare atât de Cluj, cât și de București.

Alături de The Woman, avem planuri frumoase. Dacă restricțiile ne vor permite, intenționăm ca în perioada verii să organizăm o nouă ediție a celei mai mari conferințe de leadership feminin din România, The Woman, în Cluj-Napoca. Până atunci, ne dorim să lansăm un nou număr al revistei noastre digitale în print și să reluăm scrierea newsletter-ului nostru. Credem că ar fi păcat ca materialele cu femeile minunate precum Elena Lasconi și Oana Bîzgannu fie publicate și într-o variantă print.

Împreună cu Cluj Life, intenționăm să începem o serie de interviuri care mă entuziasmează foarte tare, referitor la cum e să trăiești în Cluj. Pentru aceasta, avem în plan să luăm legătura cu oameni din diferite industrii (chiar și din industria MarComm) care să prezinte modul cum arată traiul în Cluj, din punctul lor de vedere, în calitate de profesioniști care-l locuiesc și trăiesc de ani de zile. Credem în potențialul unei astfel de serii de a le oferi răspunsuri celor care iau în considerare mutarea și/sau stabilirea în Cluj-Napoca.

Alături de Avocatoo.ro lucrăm, încă din februarie, la o surpriză tare faină despre care voi povesti mai multe la momentul lansării sale pe contul meu de LinkedIn. Și pentru Doza de Comunicare voi fi în continuare cu ochii-n patru după subiecte hot precum cel al Anei Tobor, primul influencer virtual din România, despre care să scriu.

Între timp, voi continua să las loc oportunităților noi care s-ar putea să apară pe parcurs, având un principal scop în minte în tot acest timp: să fac lucruri frumoase.

●      Un sfat pentru tinerii debusolați și la început de drum.

Dacă ar fi să-mi ofer un sfat mie, cea care eram în urmă cu trei ani, mi-aș spune că e mai important să fac ceea ce mă pasionează decât să ascult părerile celor din jurul meu. Mi-aș spune că e de preferat să iau un risc decât să „aleg să merg la sigur”. Și mi-aș mai spune că atâta timp cât eu cred în ceea ce fac, îmi ascult intuiția și mă vizualizez făcând lucrul pe care-l visez în viitor, atunci am toate șansele să se materializeze.

Cu certitudine, n-o să fie ușor; nici n-ar trebui să fie. O să fie momente în care o să ai dubii cu privire la decizia făcută și o să fie zile în care nu o să poți să performezi la capacitate maximă. Dar ambiția e cheia și perseverența dă rezultate. Dacă ai reușit să identifici acea pasiune care te entuziasmează și sperie deopotrivă, atunci nu mai rămâne decât să faci saltul înspre practică. Și o să fii surprins ce salt frumos are să fie. :)